Pod tym pojęciem rozumiemy rower, który nie tylko pozwala startować w zawodach triathlonowych, ale także daje realne szanse na ich wygrywanie. My przyjęliśmy cztery kryteria, które pozwalają to osiągnąć: carbonowa rama, wyścigowa geometria, szybki napęd zestawiony z komponentów średniej lub wyższej klasy, a przy tym wszystkim możliwie jak najniższa cena. Kierując się tymi wyznacznikami, wyłoniliśmy grupę rowerów kosztujących ok. 8000 zł.

Trudno powiedzieć, że to mało, jednak z drugiej strony to pełnoprawne maszyny wyścigowe za cenę kilkukrotnie niższą niż te dla zawodowców. To także praktycznie poniżej zakresu cen, w jakich można kupić rower triathlonowy, dlatego powinny zainteresować triathlonistów amatorów.

W przeciwieństwie do wyspecjalizowanych triathlonówek, wszechstronność testowanych tu rowerów pozwala zarówno realizować całoroczne treningi jak i brać udział w zawodach triathlonowych (w obu formułach), a także wyścigach szosowych. Szczególnie dla amatora, nie mogącego pozwolić sobie na rozbudowany park maszyn, stanowią optymalne rozwiązanie.
Nawet jeżeli w przyszłości w „boksie” pojawi się też startowa triathlonówka, to szosówka z a w s z e będzie przydatna. Ale myliłby się ten, kto twierdzi, że prezentowane rowery są takie same. Każdy ma specyficzną charakterystykę, dlatego polecamy lekturę naszego testu.

AERODYNAMIKA
Pozycja to jeden z kluczowych elementów roweru wyścigowego. Stąd sylwetka podczas jazdy powinna być niska, tworząca jak najmniejszą powierzchnię czołową generującą opór aerodynamiczny. Wśród naszych danych pomiarowych określa ją wysokość kierownicy, a większość testowanych rowerów ma ją naprawdę nisko. Wartości, jakie odnotowaliśmy w Krossie, Romecie, Rose, Fuji są bardzo bliskie parametrom rowerów wyczynowych. Oto one: Scott Foil Team Issue – 875 mm, Canyon Aeroad CF SLX – 875 mm, Fuji SL – 880 mm, Bianchi Oltre XR4 – 905 mm. Wysokość kierownicy jest składową dwóch parametrów, w głównej mierze zależy od wysokości ramy, a ta wynika z jej projektu. Dlatego jeżeli zależy nam na niskiej pozycji, powinniśmy szukać wśród ram niższych niż 570 mm. Drugą składową jest geometria wspornika kierownicy (wznosu i długości). Jest to element wymienny, więc daje możliwość modyfikacji pozycji, chociaż w ograniczonym zakresie.


EFEKTYWNOŚĆ
Wyciągniecie pozycji i przeniesienie środka ciężkości do przodu, z siodła na pedały i kierownicę, ma wpływ nie tylko na aerodynamikę, ale także efektywność napędzania. Pokazuje to parametr (...)


W naszym teście piszemy o geometrii, wielkości ramy, analizujemy także sztywność - wskazujemy, na co warto zwrócic uwagę.
Cały tekst znajdziecie w bikeBoard Triathlon 1/2017 (gdzie kupić)

Możesz też kupić e-wydanie


Rowery w naszym teście:

B'TWIN Ultra 900 CF
cena: 6999 zł


Fuji SL 3.1
cena: 8699 zł


Kross Vento 6.0
cena: 7599 zł


Romet Huragan CRD
cena: 7999 zł


Rose Xeon CRS-3000
cena: 2031 Euro


Trek Emonda SL5
cena: 8799 zł


Dodano: 2017-03-20

Autor: Tekst: Paweł Kisielewski

Reklama