Apetyt rośnie w miarę jedzenia. Na pierwszy start wystarczy klasyczna szosówka, później można zainwestować w przystawki. Kupno roweru czasowego to poważna decyzja, ale jeśli ktoś bierze start w triathlonie na poważnie, powinien rozważyć taką inwestycję. Nasze badania wykazały, że ten sam zawodnik jadący na dystansie 1/2 IM triathlonówką, może dojechać na T2 o kilkanaście minut szybciej niż gdyby jechał na rowerze szosowym!


W naszej prezentacji zebraliśmy sześć popularnych modeli w przedziale cenowym od 14 tys. do 17 tys. zł. Porównaliśmy ich koła, geometrię, elementy poprawiające aerodynamikę i dopasowanie, które naszym zdaniem jest najważniejszym elementem całej układanki. Poniższe analizy pozwolą znaleźć różnice w pozornie identycznych rowerach.


DOPASOWANIE
To najważniejszy czynnik, który powinien być brany pod uwagę przy zakupie roweru. Triathlon to nie jest jazda indywidualna na czas, gdy po pół godzinie ekstremalnego wysiłku zawodnicy są odpinani od rowerów i przenoszeni na masaż. Na trasie rowerowej dystansu IM dobry zawodnik spędza ok. 5 godz., a potem rusza na maraton. Nawet najbardziej popularny w Polsce dystans 1/4 IM każe jechać rowerem od 70 do 90 min, po których mamy 45-60 min biegu. Dlatego radykalne rowery czasowe (TT) sprzed lat nie nadają się do triathlonu. Właściwa (a nie ekstremalnie aerodynamiczna) sylwetka przygotowująca do biegu na dystansie, jest najwyższym priorytetem (...)


GEOMETRIA
Na trasach rowerowych klasycznego triathlonu zakrętów, podobnie jak podjazdów czy zjazdów, praktycznie nie ma. Liczy się stabilność, na którą wpływ ma rozstaw kół. Im większy, tym lepsze zachowanie przy większych prędkościach. Krótszy będzie sprzyjał większej manewrowości na zakrętach. Reach (zasięg) oraz stack (wysokość) zdradzają charakter roweru. Kombi­nacja tych dwóch parametrów to klucz do sukcesu poszczególnych marek i każdy projektant ma na to swój idealny przepis (...)


AERODYNAMIKA
Aerodynamiki roweru nie można traktować w oderwaniu od kolarza. Z badań przeprowadzonych przez markę Fuji wynika, że aż 85% wszystkich oporów stanowi opór aero generowany przez ciało zawodnika. Pozostałe 15% przypada na rower, jego opory toczenia oraz inne składowe. Choć dotarli­śmy także do wyników badań, z których wynika, że opory toczenia odgrywają większą rolę niż cytowane wcześniej (patrz str. 22), nasze testy aero potwier­dzają, że wpływ aerodynamiki samego roweru na całkowity opór powietrza jest mały i bardzo mocno uzależniony od pozycji, sylwetki, a nawet sposobu pedałowania kolarza. Okazuje się też, że elementy takie jak np. bidony w ramie tego samego roweru u jednych zawodników mogą poprawiać laminarny opływ powietrza, a u innych go zaburzać. Dlatego nikt rozsądny nie odważy się stwierdzić, że (...)


Cały tekst znajdziecie w magazynie Triathlon 1/2016

Możesz też kupić e-wydanie



Poniżej znajdziecie listę modeli, które znalazły się w teście:

Argon 18 E-117 Tri Ultegra
Cena: 13 990 zł
Wertykal, www.wertykal.com


Cube Aerium C:62 Race Teamline
Cena: 13 999 zł
Ski-Team, www.cube.pl


Giant Trinity Advanced Pro 2
Cena: 14 999 zł
Giant Polska, www.giant-bicycles.com


Merida Warp Tri 5000
Cena: 14 990 zł
Merida Polska, www.rowerymerida.pl


Orbea Ordu M20 LTD
Cena: 16 999 zł
Polsport, www.orbea.com


Specialized Shiv Elite
Cena: 13 999 zł
Specialized Europe B.V., www.specialized.com



Dodano: 2016-06-30

Autor: Tekst: Kuba Chryczyk

Tagi: triathlon

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy