Nic nie zastąpi genów i treningu, ale odpowiedni dobór i regulacja sprzętu pozwalają na wyciągnięcie maksimum z tego, czym dysponuje zawodnik. W kontrolowanych warunkach, na krytym torze kolarskim, już drugi raz sprawdzaliśmy, co w aerodynamice na rowerze ma sens, a co jest mitem.

Historia i plan
Na początek przypomnijmy, do jakich wniosków doszliśmy podczas ubiegłorocznego testu aero opisanego w pierwszym numerze Triathlonu. Okazało się, że największy zysk na etapie rowerowym zapewnia zastosowanie kierownicy do jazdy na czas, która jest dozwolona podczas imprez w formule „bez draftingu”. Na dystansie pół-ironman (90 km) potencjalny zysk to aż 11–12 minut. Jest to jednocześnie najtańsza sprzętowa metoda ograniczania oporu powietrza.

Drugie miejsce pod względem zalet aero zajęły w naszym ubiegłorocznym teście koła – 6–7 minut w zależności od głębokości profilu. Zmiana szosówki z wysięgnikami na opływową maszynę TT z carbonu pozwoliłaby na urwanie 2 minut. Nie wszystkie tezy udało nam się zweryfikować w trakcie pierwszej wizyty na torze. Na przykład podczas ubiegłorocznych testów mieliśmy tylko jeden prototypowy kask aero. Udało nam się potwierdzić jego zalety tylko dla jednego z trojga testerów. Między innymi dlatego na torze BGŻ BNP Paribas Arena musieliśmy pojawić się ponownie! Tegoroczną trzydniową sesję aero na torze zaplanowaliśmy jako rozszerzenie badań przeprowadzonych w 2015 r. Jeździliśmy na 3 rowerach – niedrogiej szosówce – w tej roli Trek Emonda ALR 4, niezbyt kosztownym rowerze tri – Kross Vento TR 1.0 i bardziej zaawansowanej, zintegrowanej, carbonowej maszynie tri – Giant Trinity Advaced Pro 2. RelaxInfo Postanowiliśmy sprawdzić, czy aerodynamika powinna interesować kolarza na każdym stopniu wyszkolenia i bez względu na prędkość, z jaką się porusza. Chcieliśmy zweryfikować informacje projektantów i porównać dwa rodzaje kasków aero, zestawiając je z referencyjnym wentylowanym kaskiem szosoweym. Podjęliśmy też próbę oceny wpływu przeróżnego ogumienia na aerodynamikę, a także zbadaliśmy to, jak rzutuje masa roweru na wynik w triathlonie.


Cały tekst znajdziecie w magazynie Triathlon 1/2016

Możesz też kupić e-wydanie


W artykule znjadziecie odpowiedzi na pytania:

Co może zdziałać sprzęt?

Czy aerodynamika jest ważna przy prędkościach amatorskich?

Jakie znaczenie ma dobór kasku?

Opony czy szytki?

Czy ciśnienie w kołach i szerokość opon mają znaczenie dla czasu przejazdu?

Czy masa roweru ma znaczenie (na płaskiej trasie)?

Czy lepiej zainwestować w szosówkę i doskonalić ją aerodynamicznie, czy kupić specjalistyczny rower tri?

Górny czy dolny chwyt?

Dodano: 2016-05-12

Autor: Tekst: Maciek Machowski

Tagi: triathlon, test, aero

Reklama