Spis treści

Gazeta dostępna w sprzedaży od 10.09.2016

AKTUALNOŚCI
20 lat – bikeBoard w liczbach

To jest dopiero historia! Dokładnie dwie dekady temu, jeszcze w ubiegłym wieku wydaliśmy pierwszy numer bikeBoardu!

Podsumowanie Rio
Igrzyska Olimpijskie w Rio de Janeiro zostaną w naszej pamięci dłużej niż londyńskie nie tylko dzięki wspaniałej scenerii. Kolarstwo reprezentowane było przez bardzo mocną kadrę, jednak medale olimpijskie nie są rezerwowane nawet dla murowanych faworytów. Ja, urodzony optymista, jeszcze przed rozpoczęciem igrzysk prowadziłem zakłady, ile kolarze przywiozą medali. Obstawiałem trzy.

Maja Włoszczowska - wywiad
Maja opowiada o swoim starcie w Rio.

TEMAT
Młodzi gniewni polskiego XC

Zupełnie inaczej ogląda się najwyższej rangi wyścigi cross-country, kiedy mamy okazję kibicować Polakom i śledzić ich dobrą jazdę. Jakże cieszą obecnie sukcesy Mai Włoszczowskiej, Kasi Solus-Miśkowicz czy Bartka Wawaka i Marka Konwy. Pozostaje jednak pytanie, komu będziemy kibicować w przyszłości?

SPORT
Peleton w wersji piękniejszej

Za sprawą sukcesów Michała Kwiatkowskiego czy Rafała Majki ogłoszono renesans polskiego kolarstwa. W przypadku kobiecej szosy ciężko mówić o „renesansie” – właściwie dokonują się narodziny czegoś zupełnie nowego.
19 lipca 2016 roku, Zakopane. Start pierwszego w historii Tour de Pologne dla kobiet.

Rowerowy tydzień w Szklarskiej
Zjazdowcy i szosowcy, maratończycy i endurowcy, juniorzy i monocykliści, a nawet rowerzyści miejscy i bikepackerzy – wszystkich na tydzień połączył wspólny mianownik. Bike Week w Szklarskiej Porębie.

Pierwsza edycja 3Nations Bike Festival
Czesi świetnie potrafią wykorzystywać potencjał rowerowy swojego kraju. Szczególnie Moraw, górzystej krainy położonej przy wschodniej granicy. Polscy amatorzy górskiej jazdy znają dobrze choćby Rychlebskie Ścieżki, ale miejscówek z dużym potencjałem jest więcej, np. Bike Park Kycerka. Również Słowacy wydają się zadowoleni mając pod nosem takie rejony do jazdy i coraz częściej z nich korzystają.

Nocny kraul w błocie
Ahoi Majloszi! Jak dzwoni do mnie Martin z czeskiego Velo, to mam wrażenie, że to sam Krecik z bajeczki zaszczycił mnie rozmową i od razu poprawia mi się nastrój. Martin w trzech zdaniach zachęcił mnie do przyjechania na 3NBF do Velkych Karlovic na Morawach.

EKWIPUNEK
Pompka Pedro’s Madame

Madame to podręczna pompka wysokociśnieniowa, która nadaje się do wielu dyscyplin kolarstwa, choć głównym przeznaczeniem jest kolarstwo górskie. Wszechstronność zawdzięcza możliwości napompowania obu najczęściej stosowanych zaworów Presta (cienki) i Schrader (samochodowy) – aby zmienić zawór należy odkręcić głowicę i obrócić uszczelkę.

Narzędzie Syncros Lighter
Zestaw dla tych, którzy nie przestają być mechanikami rowerowymi nawet w czasie jazdy rowerem. Bo zamiast scyzoryka albo zestawu imbusów, lepiej mieć grzechotkę. Narzędzie Syncrosa jest mikroskopijne, a mimo to dźwignia na główce ma grzechotkę ze zmianą kierunku działania.

Pedały Bontrager Line Pro
Wszyscy w redakcji jeżdżą na SPD. Ja czasem też. Przygarnąłem więc do testów nowe i na razie jedyne pedały platformowe w ofercie Bontragera. Line Pro wyróżniają się świetnym wykonaniem.

Rodzicielska wyprawa w nieznane
Planujecie rowerową wyprawę z dzieckiem i zastanawiacie się, co ze sobą zabrać i którą przyczepę wybrać, żeby waszym pociechom było jak najwygodniej? Takie dylematy spotykają chyba każdego aktywnego rodzica. Oferta na rynku jest dość obszerna i ciężko się na coś zdecydować. Poniżej prezentuję kilka produktów, które będą przydatne i pomogą wam podjąć decyzję.

Czapeczka kolarska
W czasach, kiedy kaski nie były jeszcze obowiązkowe na wyścigach szosowych, kolarzy widywało się najczęściej w czapeczkach. Charakterystycznie odstawały do góry, tworząc nad głową małą „poduszkę” powietrzną i w ten sposób chłodząc w upale. Dzisiaj kaski na wyścigi są obligatoryjne, a w amatorskim peletonie to kwestia zdrowego rozsądku. Ale czapeczki przetrwały, teraz najczęściej zakładane pod kask – po co? [więcej]

Smartwatch LG Watch Urbane 2nd Edition
Telefony komórkowe pełnią coraz więcej funkcji i coraz trudniej się z nimi rozstać. Problem w tym, że wraz ilością pełnionych ról urosły ich gabaryty i przestały mieścić się w kieszeni coraz słabiej nadając się dla ludzi aktywnych. Rozwiązaniem tego problemu mają być niewielkie, poręczne smartwatch'e. [więcej]

Siodło Selle Italia Novus Flow S
Testowany przez nas model siodła przeznaczone jest do ustawiania niskich pozycji, takich jakie kolarze przyjmują na szosówkach aero. Z specjalistycznego zastosowania wynika jego specyficzna konstrukcja. Design jest nowoczesny, wręcz futurystyczny, ale najważniejsze jest to jak spełnia swoją funkcję. Testowany przez nas egzemplarz był w rozmiarze ID Match S3.

Buty Fi’zi:k R1B uomo
Najwyższy model w kolekcji szosowej Fi’zi:k można zobaczyć na stopach zawodników takich drużyn jak SKY, AG2R La Mondiale czy BMC. Ponieważ mogą oni wyłącznie je chwalić bądź chować pod ochraniaczami, dlatego założyliśmy je i my.

Rękawiczki Sportful Total Comfort
Zaprojektowane z myślą o pokonywaniu długich dystansów. Test wykazał, że świetnie dopasowują się do kształtu dłoni i bardzo dobrze ją opinają. Wierzchnia strona wykonana jest z elastycznej lycry i nieprzeźroczystej mikrosiateczki pozwalającej na niezakłóconą wymianę powietrza.

ROWER 2017
Specialized Enduro FSR Comp 650B

Kiedy przyjechaliśmy do Świeradowa, wystawa nowości zorganizowana była tak, że na środku sali stał duży czarny blok. Jak w Odysei kosmicznej 2001. Domyślaliśmy się, że wewnątrz skrywane są największe sekrety i bardzo chcieliśmy uchylić rąbka tajemnicy. Na straży stało trzech wysportowanych inżynierów z Morgan Hill.

BMC Trailfox 01
Niech was nie zmyli nazwa modelu. Trailfox nie jest delikatnym rowerem ścieżkowym, tylko pełnowartościową endurówką.
Coraz więcej rowerów dużego kalibru, czyli ze skokiem ok. 150 mm, jeździ na dużych kołach. Przykłady takie jak Specialized Enduro 29, Trek Slash, Rose Root Miler czy Ghost AMR SL są pod ręką. Testowy egzemplarz jest najwyższą konfiguracją modelu Trailfox. Oparty jest na ramie z włókna węglowego, jedynie łączniki są aluminiowe. Zastosowane komponenty nie budzą wątpliwości, że rower służy jeździe w bardzo trudnym terenie. [więcej]

Bold Linkin Trail Classic 29
Od czasu, kiedy pierwszy raz podczas targów Eurobike zobaczyliśmy rower tej szwajcarskiej manufaktury, szukaliśmy okazji, żeby go przetestować. Udało się. Rower wyhaczyliśmy w czasie Eurobike Media Days. Postanowiliśmy wziąć się za ścieżkowca o skoku 130 mm z kołami 29”. Miejsce do testów było idealne, do dyspozycji mieliśmy kilkanaście kilometrów singli z sekcjami o różnym stopniu trudności.

Nowy sezon na szosie:
Rose Xeon CWX

Zachęcone dużym zainteresowaniem i przewidując rosnący popyt na szosówki aero, Rose poszerza ten segment swojej kolekcji. Rama nowego modelu Xeon ściśle bazuje na konstrukcji droższego X-Lite CW, którego premiera miała miejsce w zeszłym roku. [więcej]

Bianchi Oltre XR4
Aerodynamiczna szosówka Oltre XR4 to już piąty model Bianchi z magicznymi literami CV. Współpraca pomiędzy Bianchi a produkującą specjalny kompozyt Countervail firmą wchodzi w zupełnie nową fazę, ponieważ obie marki wspólnie stworzyły fabryczny Team MTB Bianchi Countervail.

Giant TCR Advanced Pro Disc
Niespełna rok minął od premiery nowej wersji modelu TCR Advanced, opisaliśmy ją szczegółowo w numerze bB#8/2015. Giant pokazał wtedy tylko wersję z hamulcami szczękowymi, natomiast pytania o wersję tarczową inżynierowie Gianta skwitowali stwierdzeniem, żeby uzbroić się w dużą dozę cierpliwości. [więcej]

Cannondale SuperSix Evo Disc
Niezależnie od decyzji UCI dotyczącej legalizacji czy dalszego przebiegu testów hamulców tarczowych w rowerach szosowych, producenci już podjęli decyzję. Coraz więcej modeli szosowych przeznaczonych do ścigania, a nie tylko w kategorii endurance, ma hamulce tarczowe. Cannondale wyposażył w taki sprzęt swoją topową szosówkę SuperSix. Jej zaletą była niewiarygodna lekkość i wybitnie sportowy charakter. Czy te same cechy zostaną utrzymane w wersji z tarczami? [więcej]

Felt FR
W sezonie 2017 pojawi się nowy model szosówki przeznaczonej do jazdy po górach. Felt nie jest żółtodziobem w dziedzinie wąskich kół. Świetne modele triathlonowe to spuścizna i kamień węgielny amerykańskiej marki. Ramy wyprodukowane są w trzech różnych technologiach włókien węglowych.

Trek Domane SLR Disc
Rok 2013. Fabian Cancellara wygrywa wyścig we Flandrii i Roubaix na Domane, pierwszym rowerze Treka z systemem IsoSpeed. Trek, widząc potencjał tej technologii, w styczniu 2014 r. rozpoczął intensywny okres testów i poszukiwania, a wkrótce rozwiązanie stosuje także w rowerach MTB. Pierwsza generacja IsoSpeed nie uwzględnia jednak wpływu masy kolarzy i sprawia wrażenie twardego przodu i miękkiego tyłu.

ROWER
Rotwild R.R2 HT 29

W Polsce Rotwild jest rowerem egzotycznym i rzadziej spotykanym na górskich szlakach niż jeleń. Na niemieckim rynku obecny jest od 1996 roku i znalazł uznanie przed rozmaitymi gremiami i przyznającymi nagrody jury. Nadszedł czas, żeby i u nas sprawdzić, jak się spisuje. [więcej]

Kona Process 153
Kona Process była jedną z czołowych pozycji na mojej liście „muszę się przejechać”... głównie ze względu na egzotyczny wygląd i rzadkość występowania. Czy spełniła moje oczekiwania enduro? [więcej]

Commencal Meta V4 Purple
Commencal zdecydował o całkowitej odmianie swojej Mety. Skonstruowano ją od nowa. Problem otyłości, z jakim zmagała się dotychczas Meta znikł, sprawdźmy zatem, czy nie utraciła ona zawadiackiego charakteru cechującego francuskie enduro na najwyżej położonych trasach Europy. [więcej]

Merida One-Twenty 9 XT Edition
Trailówka Meridy sprzedawana jest z różnymi rozmiarami kół, w zależności od rozmiaru. Jeżeli pasuje wam S lub M, wówczas będziecie jeździć na kołach 27,5”; L i XL toczą się na 29”. W ofercie brak XS – ciekawe, czy gdyby taki rozmiar był sprzedawany to miałby koła 26”?

Orbea Occam TR H30
Na redakcyjny wyjazd w Rychleby przydzielono mi Orbeę Occam, która zawsze kojarzyła mi się jako rower na długie, etapowe wyścigi. Rzucając okiem na osprzęt i na rowery, którymi mieli jechać towarzysze stwierdziłem, że będę brylował na podjeździe dr. Weissnera. Lecz kiedy zaczynałem przekopywać redakcyjną garderobę w poszukiwaniu spodenek z lycry, Naczelny ostudził mój zapał, uświadamiając mnie, że to wersja TR, co najprawdopodobniej oznacza Trail. [więcej]

Look 765
Francuska marka kojarzy się z ekskluzywnymi rowerami przeznaczonymi stricte do ścigania. Modele takie jak 795 Aerolight czy 796 Monoblade budzą zachwyt nie tylko z powodu futurystycznego wyglądu, ale także zastosowanej kosmicznej technologii, a niezwykła integracja poszczególnych komponentów to znak rozpoznawczy rowerów Look. [więcej]

PRZYGODA
Oman – w ojczyźnie Sindbada Żeglarza

Każdy z nas ma swoje miejsce na Ziemi i wewnętrzną mapę swojego świata. Są na niej miejsca, które dobrze znamy, bo byliśmy tam wielokrotnie. Niektóre są tuż za rogiem, jak ulubiona knajpka czy piekarnia pachnąca ciepłym chlebem o poranku. O innych słyszeliśmy od przyjaciół, planujemy tam podróż, potrafimy określić ich położenie, dyskutować o nich godzinami, wymieniając zabytki i punkty obowiązkowe do zwiedzenia. Są też takie miejsca, o których nigdy nie słyszeliśmy, a nawet jeśli nazwy obiły nam się o uszy, to z pewnością nie potrafimy ich wskazać na mapie. Dla mnie jedną z takich białych plam na planszy świata do niedawna był właśnie Oman.

Pustać Lüneburska – rodzinny eksperyment
Czytaliście kiedyś „Wichrowe wzgórza” Emily Brontë? Akcja powieści rozgrywa się w posępnej, ale i urzekającej scenerii wrzosowisk hrabstwa Yorkshire. Marząc, aby pobiegać jak bohaterka książki po bezkresnych wrzosowiskach, planowałam wyjazd do Szkocji. Niepotrzebnie. Chcąc znaleźć się w podobnej scenerii, wystarczy odwiedzić... Dolną Saksonię. [więcej]

ROVESTORY
KTM Lycan 27 Elite w Beskidzie Niskim

Jak spędzić cztery wakacyjne dni na rowerze i spotkać w tym czasie nie więcej niż 30–40 osób? Nie mieć zasięgu w komórce przez połowę czasu? W Polsce?
Rok 2016 zapisze się w annałach krajowej branży turystycznej jako wyjątkowo obfity. Rodacy, bojący grzać się na plażach północnej Afryki czy Turcji, masowo jadą nad chłodne, ale nasze, morze i w niewysokie, ale polskie, góry. Kolejki do Morskiego Oka, na Giewont czy mniej patetyczne Trzy Korony doprowadzają do powstania zapomnianych od lat 80. komitetów kolejkowych. Nawet w Beskidzie Makowskim i Sudetach Południowych na szlakach tłoczno. Słabo radzący sobie w tłoku koledzy mailują – ratuj! Urlop za pasem, musimy gdzieś pojechać, a polisy OC mają swoje ograniczenia!

PORADY
Rowerowy makijaż

Nie ma najmniejszych wątpliwości co do tego, że każda z nas, kobiet, chce być ubrana w fajne ciuchy podczas jazdy na rowerze. Chcemy też, aby nasza cera prezentowała się promiennie. Poza oczywistym faktem, że po częstych kąpielach błotnych i maseczkach lecących spod kół wprost na naszą twarz jest ona idealnie gładka...

Zosia Samosia czy z trenerem?
Z rozmów z wami na zawodach, wspólnych treningach czy przy obowiązkowym espresso w przerwach wspólnych jazd wynika, że 90% z was jeździ i trenuje „na czuja”. Po prostu wsiadacie na rower i... jazda. Bez szczególnego planu, założeń czy tworzenia struktury treningu. Analizując rezultaty tych 10%, którzy korzystają z pomocy trenera, widzimy, że różnica w satysfakcji i samopoczuciu jest ogromna.

Skracanie rury sterowej widelca
Rowery seryjne sprzedawane są z zapasem podkładek pod mostkiem. Czasami jest ich więcej (max. 4 cm), czasami mniej, ale są po to, żeby użytkownik mógł dokładnie dopasować wysokość kierownicy do swoich potrzeb. Dlatego kupując rower, należy pomyśleć o takiej optymalizacji.

Przeciążenia, kontuzje i ich przyczyny
Każdy wie, że sport to zdrowie, jednak w nadmiarze może powodować charakterystyczne dla danej dyscypliny przeciążenia i kontuzje. Nie inaczej jest z kolarzami. W kolarstwie największym problemem są dolegliwości związane z przeciążeniami. Najczęściej wynikają one z długotrwałego pozostawania w pozycji siedzącej lub ze źle dobranej sylwetki na rowerze. Nasze organizmy zostały stworzone do wielu rzeczy, ale na pewno nie do długotrwałego siedzenia. Jest to szczególnie istotne u osób, których codzienne zajęcia również związane są z tą pozycją.

Podsumowanie sezonu – rachunek sumienia
Wrzesień i październik to ostatnie miesiące, kiedy możemy poprawić nasze wyniki w klasyfikacjach generalnych lub pojedynczych startach. Zanim przejdziemy w okres roztrenowania i pomyślimy o przyszłym roku, warto podsumować samemu lub wspólnie z trenerem dotychczasowy sezon. Zwycięstwa, porażki, odczucia z zawodów, treningów, dane z mierników mocy – to wartościowe informacje. Jeżeli z doświadczenia i odczuć oraz suchych faktów i liczb wyciągniemy odpowiednie wnioski, w przyszłości będzie można wyeliminować błędy i uczynić nowy plan bardziej skutecznym.
Czas zatem na rachunek sumienia.